Co to jest katalog firm?
W telegraficznym skrócie – katalog firm to lista przedsiębiorstw, działających w danym kraju, regionie lub mieście, poszeregowanych według ich branży , z reguły zawierające nazwę i dane adresowe, czasem (zwłaszcza obecnie, gdy katalogi przeniosły się do internetu) krótki opis, a nawet możliwość dodawania recenzji firmy. W Polsce na dobrą sprawę pojawił się wraz z transformacją gospodarczą lat 90tych, a swoistą pionierką była najpopularniejsza do dziś Panorama Firm, skądinąd stworzona przez firmę ze Szwecji, pierwotnie jako katalog firm z Krakowa. Charakterystyczny wygląd, jaki nadają jej żółto pokolorowane strony, zawdzięcza amerykańskim katalogom, skądinąd zwanym tam ,,yellow pages”, którą tą cechę odziedziczyły po pierwszych książkach telefonicznych.
Katalog firm ułatwia nam znalezienie fachowca czy specjalisty, którego akurat potrzebujemy w naszej miejscowości. Szczególnie dotyczy to katalogów internetowych, które często pozwalają czytelnikom na dodawanie swoich ocen i opinii na temat firm, co ułatwi nam wybór najlpeszej oferty. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to bardzo tania i relatywnie skuteczna reklama, zwłaszcza w formie internetowej, gdyż wiele katalogów, np. Zumi.pl, podlega indeksowaniu przez boty Googla, tj. pozycje z ich list pojawiają się w wynikach, gdy w najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce internetowej wpiszemy odpowieadające im zapytanie (typu ,,dobry ślusarz Poznań”).
W Polsce funkcjonuje spora ilość internetowych katalogów firm, jednak dominują na tym rynku wspomniane już Panorama i Zumi. Pomniejsi konkurenci starają się nadrobić dystans, tworząc – za niewygórowaną opłatą – ofertę poszukujących specjalnych ułatwień np. lepszego pozycjonowania opisu firmy (opracowania go pod kątem przydatności dla Google’a). Istnieją też katalogi specjalistyczne, poświęcone tylko konkretnej dziedzinie, a szczególnie dotyczy to budownictwa. Jako przykłady można podać firmybudowlane.pl czy katalog portalu ekspertbudowlany.pl. Ten ostatni nie jest wyjątkiem – spora część katalogów jest tworzona jako dodatek do właściwych celów instytucji zajmującej się danym rynkiem czy branżą.